Konkurs ma niespotykaną formę. Nie korzysta z wcześniejszej wiedzy, dzięki czemu jest adresowany nie tylko do najlepszych matematyków, ale do wszystkich uczniów o dużym potencjale intelektualnym. Ważna jest w nim umiejętność słuchania i przetwarzania informacji. Dużą trudność stanowi (zwłaszcza dla młodszych uczniów) sensowne robienie notatek i posługiwanie się nimi.
Najpierw uczniowie wysłuchują wykładu z matematyki (wykład wygłasza nauczyciel), który trwa 60-90 minut, a potem przez 60 minut rozwiązują zadania dotyczące tego samego tematu. Mogą korzystać ze zrobionych podczas wykładu notatek. Temat nie jest związany z programem matematyki szkolnej.
Konkurs odbył się 23 listopada 2010 r., wzięło w nim udział 21 uczniów.
Tematem konkursu był symbol Newtona, uczniowie poszerzyli swoje horyzonty o pojęcia:
1) Potęgowanie sumy i różnicy jednomianów. Współczynniki dwumianowe.
2) Definicja rekurencyjna trójkąta Pascala i własność addytywności.
3) Symbol Newtona i jego własności.
4) Własności ustalonego wiersza trójkąta Pascala: liczba wyrazów w wierszu, suma wyrazów, monotoniczność, symetria, istnienie wyrazu środkowego i jego parzystość. Liczby trójkątne.
5) Definicja kombinatoryczna symbolu Newtona i jego obliczanie za pomocą silni.
Maksymalny wynik możliwy do osiągnięcia to 60 pkt, maksymalny osiągnięty to 39 pkt. Uczniowie, którzy osiągnęli najlepszy wynik to: Dominik Marcin, Ochowicz Marta, Rataj Michał, Zimoch Aneta, Brojanowska Emilia.Taki wynik oznacza, że zrozumieli treść wykładu i zastosowali zdobytą wiedzę nie tylko w prostych zadaniach, ale także w zadaniach o podwyższonym stopniu trudności.
Mam nadzieję, że uczniom spodobał się temat wykładu i sam konkurs. Kolejna edycja KOMY za rok, zapraszamy do udziału! Autorami wykładu i zadań są pracownicy Uniwersytetu Wrocławskiego.
Małgorzata Łuszczek